Social media: de worsteling van organisaties

O, o, o wat zijn we met z’n allen lekker bezig met social media. En vooral denken dat we hiermee nu allemaal de klant centraal hebben gesteld. Holadiejee! Helemaal okee! Maar is dat wel zo?

Social media is namelijk veel meer dan het inzetten van een hip nieuw medium. Het vraagt om een wezenlijk andere manier van benaderen van je klant. Namelijk als een gelijke. Het modewoord ‘dialoog’ is juist in de mode gekomen dankzij social media. Maar hoeveel organisaties gaan nu daadwerkelijk de dialoog aan op social media? En social media wordt heel vaak geannexeerd door (de afdeling) Marketing. Maar is dat wel helemaal terecht, hoort het daar wel thuis? Marketing heeft vele definities: ‘alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten te bevorderen’, ‘doelmatig en doelgericht beheersen van het productie- en verkoopproces’ en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat de definities bindt is het commerciële, het verkopen. En is dat nou de kern van wat social media ons brengt?

Neen! Het kernwoord bij social media is wat mij betreft ‘delen’. En dat is heel wat anders dan het verkopen van zoveel mogelijk spulletjes of diensten.

Dat is ook de reden dat er nog maar weinig écht goede social media-cases zijn. Natuurlijk ook omdat social media er nog maar heel kort zijn, maar vooral omdat een nieuwe manier van communiceren vaak nog op een ‘oude’ manier wordt ingezet. En dat werkt niet, of alleen met heel veel plakband en touwtjes.

Veel organisaties zijn natuurlijk ook nog helemaal niet ingericht om een dialoog aan te gaan met hun klant. En de vraag is zelfs of je in de nieuwe verhoudingen wel moet spreken van een klant-leverancier-verhouding. Het gaat tenslotte om delen, we moeten er allebei wat aan hebben, gelijkwaardigheid is hierbij een wezenlijk begrip.

Tenslotte; veel individuele gebruikers van social media begrijpen het juist héél goed, het delen en het luisteren. Zodra het echter uit naam van het bedrijf gaat, komen er opeens allerlei richtlijnen, protocollen of marketeers op de proppen en gaat het de traditionele kant uit. Volgens mij zijn organisaties veel conservatiever dan de mensen die er werken.

Word lid van de arbeidsmarkt.blogo.nl nieuwsbrief
nieuwsbrief
Like onze Arbeidsmarkt.blogo.nl pagina op facebook:
Reageer via Facebook Reageer

Laat een reactie achter

*