Social media : just do it!

Een pracht van een citaat uit het Boekenweekgeschenk van dit jaar, geschreven door Tom Lanoye: ‘Er wordt meer energie verspild aan het controleren van beslissingen dan aan het nemen ervan’.

Nu speelt het verhaal van Lanoye eind jaren tachtig, toen er nog in geen velden of wegen sprake was van social media. En toch is dit citaat naar mijn mening juist van toepassing op hoe er in professionele organisaties omgegaan wordt met al die nieuwe media. ‘We moeten iets op social media’ is een veelgehoorde uitroep. Dan gaan we er eerst ‘s heel lang over praten. Kijken of het wat voor ons is. Vervolgens stellen we een werkgroep samen die binnen twee à drie maanden verslag uitbrengt aan de stuurgroep. O jee, zomer! Daar tillen we het dan maar overheen. In de eerstvolgende bestuursvergadering, na de vakantie, september dus, misschien oktober, zal de stuurgroep, als laatste agendapunt,  een korte presentatie geven over social media.

Dus als we nu starten kunnen we toch wel eind van dit jaar, begin volgend jaar een beslissing genomen hebben over ons standpunt aangaande social media.

Ja ja, en de buitenwereld praat ondertussen op social media honderduit over uw organisatie. En steeds meer mensen doen mee aan die online conversatie. Op Facebook zijn in Nederland elke dag zo’n 4,3 miljoen mensen met elkaar in gesprek, zo’n 1,4 miljoen zijn over u aan het twitteren en ruim 1 miljoen liefhebbers zijn er dagelijks op Youtube te vinden. Tegen de tijd dat u besloten heeft iets met social media te gaan doen, zijn deze cijfers natuurlijk allang weer achterhaald.

Mijn advies is dan ook, ga aan de slag. Begin kleinschalig, bedenk wél vooraf wie wil je bereiken, met welke boodschap en ten slotte met welk kanaal. Experimenteer en baseer op basis van bevindingen verdere stappen. Moet je ’s zien hoe ver je met deze methode begin volgend jaar bent…

 

Word lid van de arbeidsmarkt.blogo.nl nieuwsbrief
nieuwsbrief
Like onze Arbeidsmarkt.blogo.nl pagina op facebook:
Reageer via Facebook Reageer

Laat een reactie achter

*